Thursday 20 December 2012

UBAT PENYAKIT SOMBONG~


1.      Diam dan jangan banyak cakap. Biasanya kalau banyak cakap nanti timbul pula perkataan dusta dari mulut kita..kan..???

2.      Berasa cukup dengan apa yang dimiliki. Biasanya kalau berlebih-lebih nanti mesti masih tak puas dan mahu lebih lagi.

3.      Jangan tonjolkan diri untuk jadi porpular. Biasanya kalau dah porpular nanti,mesti pandang rendah terhadap orang lain.

4.      Biasakan diri dengan sikap kasih saying dan saling hormt-menghormati. Biasanya kalau taka da rasa belas nanti sifat zalim pula datang menguasai.

5.      Jangan bersifat buruk sangka kepada orang lain. Biasanya kalau ada sifat buruk sangka nanti kita akan kehilangan kawan atau tiada kawan langsung.

6.      Sentiasa bertafakur memikirkan kelemahan diri dan mengingati kebesaran Allah swt. Biasanya kalau kita tidak bermuhasabah nanti kita hanya tahu yang kita ini kononnya bagus.

7.      Selalulah berdoa dan memohon taufiq dan hidayahNya. Biasanya kalau kita tidak berdoa nanti kita akan menghadapi penyakit ‘syirik kecil’. Nauzubillah..

No comments:

Post a Comment